Powerwalking

Powerwalking is een stevige vorm van wandelen. Bij Powerwalking wordt géén gebruik gemaakt van stokken (Poles). Door de armen in een hoek van 90 graden vanuit de schouders te bewegen wordt romp-rotatie voorkomen (zwenken van de romp). Door de juiste rechter-arm linker-been linker-arm rechter-been beweging met de armen gebogen in een hoek van 90 graden wordt (Power) snelheid ontwikkeld. De spieren in de schouders, rug, onderrug en buik worden bij deze beweging tijdens het lopen extra geactiveerd en versterkt.

Dus je traint niet zoals bij hardlopen de benen alleen, maar ook het bovenlichaam (de Core), waarbij nog komt dat de knie, enkel en heupgewrichten bij Powerwalking veel lichter worden belast dan bij het hardlopen.

Het is een toegankelijke, afwisselende bewegingsvorm die ook zeer geschikt kan zijn als herstel- of revalidatietraining.

Het is een onderdeel van Nederland in beweging, een actieprogramma van NOC*NSF in samenwerking met de Atletiekunie, de KNBLO (Vierdaagse van Nijmegen) de Nederlandse hartstichting, de Nederlandse kankerbestrijding en nog andere organisaties. Het is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten en Canada, waar het bekend werd onder namen als Brisk walking en Fast walking en in deze landen zeer populair is.

Alle voordelen van Powerwalking op een rijtje:

  • Laagdrempelig
  • Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Het heeft een bloeddrukverlagend effect.
  • Het helpt het lichaamsgewicht op peil te houden.
  • Het vermindert de kans op osteoporose (botontkalking).
  • Het verbetert de fitheid en het uithoudingsvermogen.
  • Het versterkt de spiergroepen.
  • Het is stress- en spanningverlagend.
  • Het zorgt voor ontspanning (mentaal).
  • Het bevordert herstel bij een burn-out.
  • Het is een calorieverbrandende training.
  • Het kan diabetes type 2 verlagen.

Maar er is meer:
· Buitentraining is een leuke afwisseling, de gehele zomer en winter door.
· Ook tijdens vakantie periodes kun je gewoon door blijven trainen met de groep.
· Je bepaalt zelf de intensiteit en minstens zo belangrijk: het is gezellig en leuk om te doen.

Alvorens je aan te melden als deelnemer/lid van onze groep, bieden we de mogelijkheid om met Powerwalking kennis te maken en één week met onze groep mee te lopen. Hiervoor kun je jezelf vooraf aanmelden bij de trainer.

Alhoewel Powerwalking een laagdrempelige sport kan worden genoemd, moet je minstens een half uur stevig kunnen wandelen.
Een training bestaat uit een warming-up met oefeningen gevolgd door loopscholing, een kern en een cooling down en duurt ongeveer 1 uur en 15 min.
Schoenen: Sportschoenen met dempende hak/zool of lage wandelschoenen.
Kledingadvies: Ademend en 's winters reflecterend hesje of reflecterende jas of jack.

Wij verzamelen/starten in het sportcafé van de Polderpoort, Watersportweg 11a in Vlaardingen, of op een andere locatie zoals aangegeven op ons actuele trainingsschema.

Trainingstijden
maandag     : 19.00 - 20.15 uur
woensdag    : 19.00 - 20.15 uur
zaterdag      : 09.00 - 10.15 uur (vrije groepswandeling)

Informatie bij:
Aad van Dalen, trainer A-U - niv. 3 Xco Trainer gecertificeerd.

Maandag en woensdagavond.
e-mail naar Trainer Power Walking