Loopgroep 3

Voor wie?
Gevorderde lopers met hardloopervaring die zich nog steeds willen verbeteren en bewust met het sporten bezig zijn. De minimale instroom eis is de 10 kilometer binnen de 1 uur en 6 minuten kunnen lopen. De omvang van de training zal over het algemeen tussen de 8 en 15 kilometer zijn en er wordt gemiddeld met een tempo tussen 8,5 en 10 kilometer per uur gelopen.

Doelstellingen
Iedere atleet binnen de groep op een verantwoorde manier te laten sporten. Op jaarbasis deel te nemen aan een aantal prestatieloopjes van 10-15 kilometer.

Trainingen
Het trainingsprogramma van Loopgroep 3 werkt drie maal per jaar naar een prestatieloop toe. De perioden starten begin januari (voor een 10 kilometer prestatieloop), medio april (voor een 15 kilometer prestatieloop) en medio/eind augustus (voor een 10 kilometer prestatieloop).
Tijdens de trainingen worden motorische basisvaardigheden getraind. Dit zijn coördinatie, kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen en snelheid.

Onderdelen die in een training voorkomen:
- een warming-up met oefeningen
- loopscholing
- kern van de training
- een cooling down met oefeningen

Gedurende de trainingsperiode wordt je vooruitgang getest. Er zijn een aantal testmomenten met aan het einde van de trainingsperiode een prestatieloop. De resultaten van de testen worden door de trainers gebruikt om te beoordelen of je kunt doorstromen naar een andere groep.

Aanschaf:
Het is een aanbeveling dat je een hartslagmeter aanschaft. Veiligheid staat eveneens hoog in het vaandel, vandaar dat je een SOS-coin, SOS alarmband of een runner ID voor een paar euro dient aan te schaffen, zodat in geval van een ongeval, direct je partner dan wel familielid kan worden gewaarschuwd.

Groep:
Zeker belangrijk is het groepsgevoel, de lol in het trainen en het meedoen aan de evenementen is belangrijk. Wij verwachten van de atleten dat zij zich inzetten voor hun doel.

Aanvang trainingen 
Maandagavond     19.15 uur
Woensdagavond   19.15 uur
Zaterdagochtend  08.30 uur

De trainingen duren over het algemeen zo rond de 90 minuten inclusief warming-up en cooling down.

Wil je contact met de trainers, stuur een e-mail.