Nieuws

Spinnen voor Villa Joep, 18 maart, wie doet mee?

Donderdag 18 januari
Wie wil zich sportief en 1 of 2 uur inzetten voor onderzoek naar behandeling van neuroblastoom kinderkanker? Hier lees je hoe je een bijdrage kunt leveren en ook nog sportief bezig kunt zijn met andere AV-Fortunaleden. 
 
 
Lees meer

Pupillenindoor bij ARV Ilion

Maandag 22 januari

Zaterdag 20 januari werd er een indoorwedstrijd gehouden voor de pupillen. Troy, Sam, Luuk en Lars (A1-pupillen) hadden zich opgegeven.

Lees meer

Knappe 7e plaats Kristel v.d. berg in Abdijcross

Zondag 21 januari

Kristel van den Berg is bij de internationale Abdijcross in Kerkrade heel knap zevende geworden op de lange cross. Dit is al haar tweede toptien notering in een cross uit het nationale crosscircuit! 

4 clubrecords bij winterwerpen in Rotterdam

Zondag 21 januari

Zaterdag 20 januari namen drie Fortunezen deel aan een winterwerpwedstrijd in Rotterdam. Op het programma stonden het kogelslingeren en gewichtwerpen. Dit leverde maar liefst vier nieuwe clubrecords op.

Lees meer

4 februari trail training bij AV Fortuna van start

Zondag 21 januari

Trails zijn populair. Steeds meer lopers kiezen voor het lopen op onverharde  paden in de natuur met veelal hoogteverschillen in het parcours. Bij AV Fortuna kun je hiervoor nu ook één keer per maand trainen o.l.v. trainer Jan Louter.

Lees meer

Groot aantal aanmeldingen voor Startersclinic

Donderdag 18 januari

13 januari zijn 23 startende lopers aan de slag gegaan bij onze Startersclinic. Onder begeleiding van trainers René, Meriam, Aleid en Marcel gaan ze meteen volle bak: 3 keer in de week, waarvan 1 training per week gericht op kracht. We wensen de deelnemers veel sportief plezier en volgen hun vordering op de voet.

Toon al het nieuws

Agenda

Zondag 4 februari
09:30 – 11:30

Eerste AVF-trailtraining

Donderdag 22 februari
19:00 – 21:30

Bestuursvergadering

Donderdag 22 maart
19:00 – 21:30

Bestuursvergadering

Toon volledige agenda

Atletiek.nl

NK Indoor Meerkamp met als kopstuk Eelco Sintnicolaas en een duizendpoot bij de masters
Nog iets meer dan 10 dagen voordat de NK Indoor Masters en Meerkamp begint. De inschrijvingen zijn gesloten en de deelnemerslijsten zijn bekend. Bij de mannen doet het campagnebeeld van de NK Indoor mee, Eelco Sintnicolaas! Een echt wereldtopper, welke afgelopen jaar zijn eigen Nederlandse record verbeterde en daardoor vijfde op de wereldranglijst staat. Ook het Nederlands record op de indoor zevenkamp staat op naam van Sintnicolaas. De aflopen periode heeft hij veel in het buitenland getraind om zich optimaal voor te bereiden voor de NK en WK indoor. Concurrentie moet er komen van regerend Nederlands kampioen Bas Markies. Voor de inmiddels 33-jarige atleet zal het zijn afscheidsmeerkamp worden en zal vervolgens een punt achter zijn carrière zetten. De andere podium kandidaten zijn AA Drink talent Rik Taam, Sybren Blok of de nummer twee van vorig jaar Trystan de Weerdt. Bij de vrouwen laat de hele Nederlandse top de NK Indoor meerkamp aan zich voorbij gaan. Desondanks zal het een spannende strijd worden om het eremetaal. De kanshebbers zijn Lisanne Drost, Michelle Oud, Emma Oosterweegel of Chanté Samuel. Maar ook de talenten vlak daaronder hebben zicht op het podium met een goede meerkamp. Een mooie strijd om naar uit te kijken. Bij de junioren doen topatleten mee zoals Marijke Esselink, Zoë Sedney, Scott Boon, Leon Mak en de twee naamgenoten Sven Jasons en Sven Roosen. De entree is gratis voor dit kampioenschap dus komt kijken en aanschouw de Nederlandse beste meerkamp onder aanvoering van Eelco Sintnicolaas. Naast de meerkampers komen er ook 300 masters in actie op jacht naar de medailles. Onder de masters zit er één echt opvallende naam tussen en dat is Twan Bongers. Hij heeft zich in de categorie mannen 60+ voor maar liefst 9 onderdelen ingeschreven! Een echte duizendpoot dus die nog meer onderdelen zal doen dan de meerkampers. Bekijk
Chakib Lachgar wint Abdijcross
Mannen lange cross De Spanjaard Chakib Lachgar is zondag na een spannende eindsprint winnaar geworden van de lange cross mannen tijdens de 54ste Abdijcross in Kerkrade. Een kopgroep van zeven man, waaronder Michel Butter, bleven op het zware parcours over 10,5 km lange tijd bij elkaar. Butter, enkele dagen eerder een beetje verkouden geworden, moest bij de laatste steile klim afhaken. Twee seconden na Lachgar sprintte de Duitser Samuel Fitwi naar de tweede plaats voor de Deen Abdi Ulad Hakin. Butter werd op tien seconden vierde voor de Belg Yannick Michiels. Een sterke wedstrijd liep ook Edwin de Vries met een knappe zesde plaats en finishte voor Jesper van der Wielen en Mike Foppen. Mannen lange cross: links Michel Butter Vrouwen lange cross Bij de vrouwen lange cross over 7,4 km won de Deense Sylvia Medugu met tien seconden voorsprong op de Keniaanse Beatrice Cherono. Julia van Velthoven liep een sterke race en eindigde op de derde plaats. Britt Ummels werd vierde voor de Belgische Shana Lauwers en Veerle Bakker. De korte cross vrouwen over 2,6 km werd gewonnen door Dagmar Smid voor Lotte Krause en de Duitse Aline Florian. Bij de korte cross mannen won Jelmert van der Linden voor Jeroen Bakker en Bob te Lindert. Bij de A-junioren won Diana van Es bij de meisjes en Bram Anderiessen bij de jongens. Spanning in het nationaal crosscircuit Bij de mannen lange cross staat Michel Butter ruim aan de leiding in het klassement. Tweede in het klassement staat Edwin de Vries gevold door Mike Foppen. In het vrouwen klassement staat Julia van Velthoven aan de leiding gevolgd door Andrea Deelstra en Britt Ummels. Echter heeft Andrea Deelstra één wedstrijd minder gelopen, waardoor de strijd nog spannend gaat worden. Met komend weekend de Mastboscross in Breda en later dit jaar op 10 en 11 maart bij de NK Cross in het Amsterdamse bos kan er nog van alles gebeuren in het klassement.
Inschrijving gesloten!
De inschrijving voor de ASICS NK Indoor Junioren is officieel gesloten. Op donderdag 25 januari staat de screening gepland. Daar wordt bepaald wie er toegelaten wordt, direct of als reserve. Iedereen die toegelaten wordt, moet inschrijfgeld betalen. Dus na de screening wordt een mail met een betalingsverzoek verzonden. Graag nog even aandacht voor vraag 16 van de pagina Veelgestelde vragen: Ik ben toegelaten/reserve voor de NK en ik heb me daarna op tijd afgemeld, moet ik dan toch inschrijfgeld betalen? Ja, als je toegelaten bent tot de NK, direct of als reserve, dan moet je inschrijfgeld betalen. Bij een afmelding na de screening moet je dus wel het inschrijfgeld betalen. Ben je geblesseerd en waarschijnlijk niet op tijd fit om deel te nemen, zorg er dan voor dat je afmelding vóór de screening (op 25 januari 2018) bij het wedstrijdsecretariaat is ingediend.
Sport is te mooi voor doping
De atletieksport vertegenwoordigt bewegen in zijn puurste vorm; lopen, springen en werpen. Met het project “Atletiek, gewoon schoon” laten we zien dat schone atletiek de enige manier is om het beste uit jezelf te halen, ongeacht je niveau. Onder het motto ‘Sport is te mooi voor doping’ doet de doping autoriteit er alles aan om sport in de meest eerlijke vorm te laten plaatsvinden, met als doel: dopingvrije sport in Nederland. De dopingautoriteit heeft een app ontwikkelt waar alle informatie, feiten en geldende regels met betrekking tot doping zijn opgenomen. Download de dopingwaaier app of kijk op
Storm geeft inkijkje in Omnisport
Donderdag 18 januari 2018. De storm die vandaag kort Nederland teisterde, deed helaas ook even Omnisport Apeldoorn aan. Helemaal ongeschonden is de hal niet gebleven. Aan de buitenkant is nu direct een inkijkje mogelijk in de hal waar op 17 en 18 februari a.s. weer de AA Drink NK Indoor Senioren plaats zal vinden. Natuurlijk wordt nu direct gewerkt om de hal weer te repareren, zodat iedereen binnenkort gewoon zonder winterjas aan van topatletiek kan genieten. De strijd van de beste atleten van Nederland tegen elkaar beloofd ook dit jaar een zeer boeiende wedstrijd te worden. Natuurlijk ook omdat een aantal topatleten deelname aan het WK indoor 2018 in Birmingham later dit jaar op het vizier heeft. Dit evenement mag je niet missen. Kom naar Apeldoorn en
Sven Ootjers: 'Die 400 meter is verschrikkelijk'
Zelf zag hij er enorm tegen op als hij aan het eind van de eerste dag van een tienkamp de 400 meter moest lopen. Sven Ootjers kan zich ook nauwelijks voorstellen dat atleten bewust voor die afstand kiezen. Toch is hij inmiddels de coach van twee van de meest talentvolle atletes op dat onderdeel. Hoe zien hun trainingen eruit? In deze tweede helft van januari heeft Ootjers zich aangesloten bij de grote groep Nederlandse topatleten die op trainingsstage zijn in Barcelona. De clubtrainer van Trias in Heiloo is er speciaal voor Lisanne en Laura de Witte. Ook de 400-meterlopers Bjorn Blauwhof en Maureen Ellsworth trainen bij hem. Ze behoren tot de groep van ruim vijftien atleten die hij vrijwel dagelijks begeleidt. ‘Ik woon in Heiloo letterlijk naast de baan, dus dat maakt het wat makkelijker. Maar het is wel een hele klus naast mijn baan als sportinstructeur in een gevangenis in Heerhugowaard en ik werk ook als docent op het Cios, vertelt hij. Ootjers (1973) maakte in de Nederlandse atletiek vooral naam als hoogspringer. In de jaren 1992 tot 1994 won hij indoor en outdoor vijf Nederlandse titels en zijn p.r. staat op 2,21meter. Maar ook op de 60m en 110m horden en op de zeven- en tienkamp stond hij bij NK’s op het podium. ‘Ik heb de CIOS-opleiding gedaan en eigenlijk altijd al training gegeven. Eerst bij mijn eigen vereniging NOVA in Warmenhuizen en later bij Trias. In Heiloo heb ik lange tijd atleten getraind vanaf hun pupillentijd tot aan de senioren-leeftijd. Ik denk dat ik van mezelf kan zeggen dat ik oog heb voor talent en ik zocht altijd naar een aanpak waarbij kinderen en jongeren op het juiste moment de juiste dingen doen. Voor mij wil dat zeggen dat ze zich geleidelijk ontwikkelen en niet teveel met wedstrijden en prestaties bezig zijn. Ritme en frequentie zijn voor de jeugd belangrijk. Je moet niet te vroeg heel intensief trainen, want dan kun je ze kapot maken. Als is het natuurlijk prima om een paar keer per jaar wel heel gericht bezig te zijn voor een grote wedstrijd als de D- of de C-Spelen.’ Wat is specifiek voor jouw aanpak bij de 400-meterlopers? ‘Ik denk dat mijn manier van werken iets anders is dan die van bijvoorbeeld Rana Reiner en Bart Bennema. Ik zeg niet dat ik de juiste aanpak heb. Voor mij blijft het ook een zoektocht. Maar tot nu toe werkt dit voor ons goed.’ ‘Ik laat mijn atleten bij de tempotrainingen altijd met een zo hoog mogelijke intensiteit lopen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat ik een trainingsloop over 500 meter liever opdeel in een 300 en een 200 meter, met een minuut pauze, zodat een atleet dan op wedstrijdsnelheid die hele afstand loopt.’ ‘Ik werk daarbij in twee piramides. Tussen oktober en februari neemt de omvang geleidelijk af en gaat de snelheid omhoog. Datzelfde gebeurt vanaf maart tot het zomerseizoen. Maar in die tweede piramide gaat alles wel op een iets hoger niveau. Een derde kenmerk van mijn trainingen is dat ik ieder jaar een nieuw element wil introduceren. Dit jaar is dat bijvoorbeeld een wekelijkse sleeptraining, waarbij atleten bij een snelheidstraining een net of een gewicht achter zich aanslepen.’ Lisanne & Laura de Witte (4x400m estafette, EK Atletiek Amsterdam 2016) Hoe ziet een gemiddelde trainingsweek eruit? ‘In het algemeen geldt dat mijn trainingen relatief lang duren: zo rond de 2,5 uur. We beginnen met een intensieve warming-up met bootcamp-achtige oefeningen en veel loopscholing. Na het programma doen we onder andere horden-stappen om de mobiliteit te verbeteren en werken we met medicinballen.’ ‘Op maandag doen we de lange tempo’s. In het begin van de piramide is dat tussen 600 en 300 meter, als we dichter bij het wedstrijdseizoen zitten 300 tot 100 meter – en dat dan bijvoorbeeld met vier herhalingen. Op dinsdagmiddag hebben we dit jaar de sleeptraining. Op woensdag doen we tempo’s over kortere afstanden – 150 tot 200 meter. Op donderdag doen we kracht. Op vrijdag trainen we in de duinen, met veel traplopen of korte sprints van anderhalve minuut heuvel-op. En op zaterdag staat er weer een krachttraining op het programma. Tweemaal per week gaan de atleten ’s ochtends loslopen en de zondag is een rustdag.’ Wat maakt een atleet tot een goede 400-meterloper? ‘De echte specialisten zie je “flyen” over de baan. De afstand vergt dat je een deel van de race echt ontspannen kunt lopen. In de eerste bocht moet je makkelijk naar de juiste snelheid komen, daarna moet die ontspanning erin, anders verzuur je te snel. Om dat te kunnen, laat ik mijn atleten relatief veel 500-tjes lopen, ook al vinden de meesten dat vreselijk.’ ‘Belangrijk is dat je bij het indelen van de race je eigen plan leert te trekken. Veel Amerikanen hebben bijvoorbeeld de gewoonte heel hard van start te gaan. Daar moet je je niet door laten overrompelen, maar je moet al wel de juiste spanning in je lijf hebben om op snelheid te komen. Ervaring speelt dus een grote rol.’ Zelf was je geen liefhebber van de 400 meter? ‘In de tienkamp vond ik dat laatste onderdeel van de eerste dag inderdaad verschrikkelijk. Je wist bij voorbaat dat je helemaal stuk zou gaan. Persoonlijk denk ik dat de meeste sprinters liever voor de 100 en 200 meter zouden kiezen, maar als je kwaliteiten daar niet liggen, moet je die 400 meter wel doen.’ Hoe zie je je eigen toekomst als coach? ‘Dat kan ik nog niet goed overzien, hoewel ik me een leven zonder atletiek niet kan voorstellen. Ik heb besloten om bij Trias alleen de toptalenten nog te begeleiden en krijg daarom minder uren betaald, hoewel ik er wel fulltime mee bezig ben. Vanuit de club gezien begrijp ik dat er niet teveel geld naar de top kan gaan. En ik begrijp het ook dat de Atletiekunie alles op Papendal concentreert. Maar voor mij als vader die zijn twee jonge kinderen wil zien opgroeien is de combinatie van een baan, training geven én een gezin een uitdaging.’ Tekst: Cors van den Brink Foto's: Erik van Leeuwen (EK Atletiek Amsterdam, 2016)
Sport is te mooi voor doping
De atletieksport vertegenwoordigt bewegen in zijn puurste vorm; lopen, springen en werpen. Met het project “Atletiek, gewoon schoon” laten we zien dat schone atletiek de enige manier is om het beste uit jezelf te halen, ongeacht je niveau. Onder het motto ‘Sport is te mooi voor doping’ doet de doping autoriteit er alles aan om sport in de meest eerlijke vorm te laten plaatsvinden, met als doel: dopingvrije sport in Nederland. De dopingautoriteit heeft een app ontwikkelt waar alle informatie, feiten en geldende regels met betrekking tot doping zijn opgenomen. Download de dopingwaaier app of kijk op
Grete Koens: De atleten worden met de dag beter!
De MiLa atleten hebben inmiddels al aardig wat kilometers erop zitten in Kenia. Grete Koens, bondscoach MiLa, beschrijft de ervaringen tot nu toe waar de vraag 'How are you?' centraal staat. Heel charmant aan het lopen in Kenia zijn de kinderen die de atleten te pas en te onpas bovenstaande vraag naar het hoofd slingeren tijdens een training. Nee, dan zijn de opmerkingen die je in Nederland te horen krijgt toch van een andere allure: “ze hebben ‘m al”, “ hardlopers zijn doodlopers” en nog meer van dit soort originele opmerkingen die elke hardloper wel zal herkennen. Maar de vrolijke smoeltjes willen ook nog wel eens doorvragen…….”give me your watch” of “give me your bike” (richting coach) zijn de varianten die we ook nog wel eens te horen krijgen als begroeting. Zonder overigens al te grote verwachtingen van de kant van de vragenstellers. Hoe gebiedend de tekst ook is, echte bedreiging schuilt er niet in. Dus draven de lopers rustig verder en houden de Garmin vrolijk aan de pols. Want die hartslag moet goed gemonitord worden. Voorzichtigheid blijft troef wanneer je op grote hoogte traint. Liever laag in de zone blijven dan hoog in het lactaat komen. Je loopt je hier vrij makkelijk over de kop. Dus werken we vooral gestaag aan de basisconditie. Het accent ligt dus met name op de aerobe trainingsvormen. En om toch nog een beetje power te behouden doen we krachttraining (2-3x per week) of wat korter werk (200m en minder). Dat laatste gaat namelijk op hoogte extreem goed door de verminderde luchtweerstand. Maar op de langere tempoblokken en duurlopen moeten we de snelheid nog easy houden t.o.v. zeeniveau omdat daarop het gebrek aan zuurstof zich doet gelden. Maar de adaptatie (aanpassing) is in volle gang. De atleten worden met de dag beter. En de vooruitgang komt middels hun “watch”, die ze niet willen afstaan aan de kids, ook goed in beeld. Ze lopen al snel een kilometer per uur harder met dezelfde hartslag als een week geleden. Ik voel mij dan ook niet langer de begeleider van een Start-To-Run beginnersgroep. Waren ze de eerste week nog niet vooruit te branden, op dit moment komt er weer een stukje van de klasse boven drijven. En wat doet een MiLa hier voor de rest? Naast veel slapen vooral veel eten. Het is onvoorstelbaar wat dat loopvolk weet weg te stouwen. Ze zijn werkelijk onverzadigbaar. Er was op de heenweg al de nodige overbagage omdat de reistassen vol zaten met reepjes, shake-jes en nog meer onmisbare etenswaren. Ik zal maar niet vertellen hoeveel kilo Nederlandse havermout de oversteek naar Kenia gemaakt heeft. En dan denk je, dan hebben ze wel genoeg!!!! Maar tijdens de etensbuffetten maakt plaatsvervangende schaamte zich van mij meester. Het lijkt wel een roedel uitgehongerde wolven die ik bij me heb. Het eten is amper door het personeel uitgestald of de roedel stormt op de schalen af. En dan blijkt zelfs de grootste slowtwitcher opeens over een ongekend aantal snelle spiervezels en reactievermogen te beschikken. Want wie staat er zonder enige moeite vooraan in de immense rij in de eetzaal? Tja, je doet als coach wel de nodige inspiratie op voor nieuwe trainingsvormen op gebied van starttechniek. Tekst en Foto's: Grete Koens
Meer van Atletiek.nl