Loopgroep 1

Voor wie:
Loopgroep 1 is er voor atleten met enige hardloopervaring, die een uitdaging zien in het verbeteren van zichzelf maar ook gewoon lekker bezig willen zijn. 
Je kunt in loopgroep 1 meetrainen als je ouder bent dan 18 jaar en 30 minuten op 8 tot 8,5 km/u kunt hardlopen bij het begin van een periode. Gedurende de periode werken we naar een afstand van ca. 8 km.

Doelstelling:
Het trainingsprogramma van Loopgroep 1 werkt drie maal per jaar naar een “hoogtepunt”. We delen de trainingen zo in dat je aan het einde van een dergelijke trainingsperiode een afstand van 5 kilometer in een tijd tussen de 30 en 35 minuten zou moeten kunnen lopen. De perioden starten begin januari, medio april en (medio) augustus.

Training:
Fysiek getraindheid bestaat uit vijf zogenaamde grondmotorische eigenschappen te weten: lenigheid, (spier)kracht, (spier)uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Hardlopen is niet alleen maar kilometers maken maar het hele lichaam trainen en verzorgen. Sleutelwoord hierbij is variatie. Er wordt getraind in tempowisselingen maar er wordt ook getraind met medicinballen, speedladders en wordt er veel aandacht besteed aan de buik – en rug spieren. 
Onderdelen die in een training kunnen voorkomen:
* een warming-up met oefeningen
* loopscholing
* kern van de training
* een cooling down met oefeningen

Gedurende de trainingsperiode wordt de vooruitgang van je conditie getest. Er zijn een aantal testmomenten met aan het einde van de trainingsperiode een prestatieloop. De resultaten van de testen worden door de trainers gebruikt om te beoordelen of je kunt doorstromen naar een andere groep.

Aanschaf:
Veiligheid staat eveneens hoog in het vaandel, vandaar dat je een SOS-coin, SOS alarmband of een runner ID voor een paar euro dient aan te schaffen, zodat in geval van een ongeval, direct je partner dan wel familielid kan worden gewaarschuwd.

Trainers:
Je krijgt een gevarieerd programma aangeboden onder begeleiding van ervaren, deskundige en door de Atletiekunie gediplomeerde trainers.

Duur:
Een training van loopgroep 1 duurt tussen de 60 en 75 minuten

Omvang van de training:
Gedurende een training leggen we tussen de 5 en 9 km af.

Gemiddeld tempo in een training:
Het gemiddelde tempo in een training van loopgroep 1 ligt tussen de 7,5 en 8,5 km/u

Aanvang trainingen 
Maandagavond     19.15 uur
Woensdagavond   19.15 uur
Zaterdagochtend  08.30 uur

Wil je contact met de trainers, stuur een mail naar de trainer.