Loopgroep 2

Voor wie:
Gevorderde en minder gevorderde lopers met hardloopervaring die hun hardlooptechniek en snelheid verder willen ontwikkelen en verbeteren, bewust met het sporten bezig zijn en bereid zijn om twee tot drie maal per week te komen trainen.

Doelstelling:
Iedere atleet binnen de groep op een verantwoorde manier te laten sporten. Op jaarbasis deel te nemen aan een aantal prestatielopen van 5 tot 10 km.

Training:
Fysieke getraindheid bestaat uit vijf zogenaamde grondmotorische eigenschappen, te weten: lenigheid, (spier)kracht, (spier)uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Hardlopen is niet alleen maar kilometers maken, maar het hele lichaam trainen en verzorgen. De aangeboden trainingen zijn gebaseerd op het aanleren en verbeteren van de grondmotorische eigenschappen en zijn daarom zeer gevarieerd. Hiervoor trainen we op verschillende ondergronden en in verschillende trainingsgebieden, zoals bijvoorbeeld op het strand.
Bij een aantal trainingen is het dragen van een sporthorloge voorzien van een (gecodeerde) hartslagmeter gewenst. Een hartslagmeter is niet verplicht, een (sport) horloge met stopwatch is voldoende voor deze groep.

Aanschaf:
Goede hardloopschoenen. Een (sport)horloge met stopwatch is voldoende, maar een sporthorloge met hartslagmeter is aan te raden. Veiligheid staat eveneens hoog in het vaandel. Vandaar dat je een SOS-coin, SOS alarmband of een runner ID dient aan te schaffen, zodat in geval van een ongeval direct je partner dan wel een familielid kan worden gewaarschuwd.

Groep:
Per training zijn er tussen 15 en 25 atleten aanwezig. De groep bestaat uit vrouwen en mannen in de leeftijd van 25 tot 70 jaar. Door de atleten wordt de sfeer in de groep als open, welkom, goed en uitdagend ervaren. Nieuwe atleten voelen zich dan ook snel thuis in de groep. Het trainersteam verwacht van atleten dat zij zich volledig inzetten tijdens de training en zoveel mogelijk deelnemen aan gezamenlijk georganiseerde prestatie-lopen.

Trainer(s):
De trainers en assistent trainers zijn ervaren, deskundig en gediplomeerd. Ook zijn de trainers in bezit van een geldige KNAU-licentie en worden ze jaarlijks bijgeschoold.

Communicatie
Communicatie binnen de groep vindt plaats via mail en een afgeschermde Facebook groep.

Duur:
Een training van loopgroep 2 duurt tussen 60 en 90 minuten.

Omvang van de training:
Gedurende een training leggen we tussen 7 en 11 km af.

Gemiddeld tempo in een training:
Het gemiddelde tempo in een training van loopgroep 2 ligt tussen 8,5 en 9,5 km per uur.

Aanvang trainingen 
Maandagavond     19.15 uur
Woensdagavond   19.15 uur
Zaterdagochtend   08.30 uur


De atleten dienen uiterlijk 5 minuten voor aanvang van de training aanwezig te zijn.

Wil je contact met de trainers, stuur dan een e-mail aan de trainer