Powerwalking is Hot, 4 weken gratis meedoen en uitproberen.

Onder begeleiding van onze ervaren trainers kun je 4 weken (Corona proef) met ons meelopen geheel gratis.

En voor nog geen € 1,50 per training omgerekend ben je AV Fortuna lid, incl. verzekeringspremie, atletiekunie en Kon. Wandelbond Ned. lidm. waarbij gratis het tijdschrift "Wandel" en een leuk compact wandelboekje met 1.500 wandel-evenementen, praktische wandeltips en inspirerende artikelen.

Powerwalking is een stevige vorm van wandelen. Bij Powerwalking wordt géén gebruik gemaakt van stokken (Poles).  Door de juiste rechter-arm linker-been linker-arm rechter-been beweging met de armen gebogen in een hoek van 90 graden wordt (Power) snelheid ontwikkeld. De spieren in de schouders, rug, onderrug en buik worden bij deze beweging tijdens het lopen extra geactiveerd en versterkt.

Dus je traint niet alleen je benen, maar ook je bovenlichaam (je Core), waarbij nog komt dat de knie, enkel en heupgewrichten bij Powerwalking veel lichter worden belast dan bij het hardlopen.

Het is een bewegingsvorm die ook zeer geschikt kan zijn bij herstel- of revalidatietraining. 

Het is een onderdeel van Nederland in beweging, een actieprogramma van NOC*NSF in samenwerking met de Atletiekunie, de KWBN (mede organisator Vierdaagse van Nijmegen) de hartstichting, de kankerbestrijding. In de Verenigde Staten en Canada bekend onder namen als Brisk- walking en Fast walking en daar ook zeer populair.

Alle voordelen van Powerwalking op een rijtje:

  • Laagdrempelig
  • Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Het heeft een bloeddrukverlagend effect.
  • Het helpt het lichaamsgewicht op peil te houden.
  • Het vermindert de kans op osteoporose (botontkalking).
  • Het verbetert de fitheid en het uithoudingsvermogen.
  • Het versterkt de spiergroepen.
  • Het is stress- en spanning verlagend.
  • Het zorgt voor ontspanning (mentaal).
  • Het bevordert herstel bij een burn-out.
  • Het is een calorie verbrandende training.
  • Het kan diabetes type 2 verlagen.

Maar er is meer:
· Buitentraining is leuk en afwisselend, s',zomers voor het merendeel in de heerlijke Broekpolder en s'winters op goed verlichte straten en pleinen. 
· Ook tijdens vakantie periodes blijven we doortrainen met de groepen.
· Je bepaalt zelf de intensiteit en minstens zo belangrijk: het is gezellig en leuk om te doen.

Alhoewel Powerwalking een laagdrempelige sport kan worden genoemd, moet je minstens een half uur stevig kunnen wandelen.
Een training bestaat uit een warming-up met oefeningen gevolgd door loopscholing, een kern en een cooling down en duurt ongeveer 1 uur en 15 min.

Advies Schoenen: Sportschoenen met dempende hak/zool of lage wandelschoenen.

Kledingadvies: Zomer's ademend en 's winters, reflecterend hesje of reflecterende jas of jack.

Verzamelen/starten achter in het sportcafé van Sportcentrum "Polderpoort", Watersportweg 11 in Vlaardingen, of op een andere locatie zoals aangegeven op ons actuele trainingsschema.

Trainingstijden
maandag     : 19.00 - 20.15 uur
woensdag    :19.00 - 20.15 uur
zaterdag      : 09.00 - 10.15 uur (vrije groepswandeling)

Informatie bij:
Aad van Dalen, trainer Atletiekunie  of  Mariëtte Lagerwerf,  trainer KWBN 

 

Maandag en woensdagavond.
e-mail naar Trainer Power Walking